חדשות ואירועים

כִּי סָעַרְתְּ עָלַי: עבודת תרבות וזיכרון כעבור שלושים יום

כיצד יסופרו אירועי 7 באוקטובר? כיצד ייזכרו? שאלה זו אינה שאלה של ״היום שאחרי״. הסיפור מתעצב כאן ועכשיו, בתמונות ובסרטים, בטקסטים ובמעשים.

​בדיוק חודש לאחר מתקפת החמאס על ישראל קיימנו מפגש מקוון כדי לדון בעיצוב הסיפור של אחד הרגעים הקשים בתולדות מדינת ישראל. המפגש נערך בהשתתפות נשות ואנשי תרבות בוגרי מנדל שעסוקים בשאלות הללו כעת.




במפגש אצרנו יחד מובילי תרבות מתחומים שונים, אשר פרשו תמונה רחבה של עבודת התרבות והזיכרון: הצלמת אבישג שאר ישוב הציגה את עבודותיה שפורסמו ב"ניו יורק טיימס" ואת הסיפורים שמאחוריהן. יוצר ההסכתים ניר גורלי סיפר על ההסכת החדש שלו ושל שותפתו יוצרת ההסכתים מאיה קוסובר "אסיף: יומני שבעה באוקטובר" ובו סיפורי שורדי האירועים בעוטף עזה. איש התיאטרון קאיד אבו לטיף שיתף בעשייתו כמספר סיפורים עבור ילדי הקהילה הבדואית שספגה אבדות וחווה כעת טלטלה בהגנה על הילדים מפני המתרחש ברשתות החברתיות, וסמדר זמיר השוותה את הימים הללו לימי ​ מלחמת יום כיפור 1973 דרך הזווית של העורף​, נושא שהיא בוחנת כאן בסרט דוקומנטרי חדש.

"ההיסטוריה עוסקת בעבר, אבל עבודת הזיכרון עוסקת בעתיד", אמר מישאל ציון, חבר סגל בתוכנית מנדל למנהיגות בתרבות יהודית ויוזם האירוע. "אתוסים מתעצבים בטמפרטורות גבוהות, ולכן דווקא עכשיו, כשהטמפרטורות גבוהות, על אנשי התרבות, התקשורת והקהילה לחשוב לעומק על הסיפורים שהם מספרים ועל האתוסים שהם מבנים. בניית המשמעות של האירועים הרי הגורל של 7 באוקטובר, והאופן שבו ייזכרו בישראל ויעצבו את הישראליות, מורכבת ממאות פעולות תרבות קטנות, יוזמות קטנות וגדולות. בערב הזה אנחנו מבקשים לשמוע מאנשים שעסוקים בבניית הזיכרון ולהבין טוב יותר את מלאכת עבודת הזיכרון בעת הזאת".

חן ארצי סרור, מנהלת תוכנית מנדל למנהיגות בתרבות יהודית ועיתונאית "ידיעות אחרונות", פתחה את המפגש במשמעות ה"שלושים" באבל היהודי. "הזיכרון היהודי עובד בבניית משמעות דרך לוח השנה ותחושת הזמן, ועבודת האבלות היא הדוגמה המובהקת לכך. עם סיום השלושים, האבלים עולים לקבר, כפי שעשו גם בסוף השבעה. אלא שבשלושים יש גם הקמת מצבה. הנפטר והאובדן מתנסחים לכדי מילים. משהו מהזיכרון כבר נחקק באבן. מה שהיה איננו עוד, והזיכרון שמתעצב בשלושים יהיה הקו הראשון שאותו יפגשו האבלים מעתה. ברמת האבל הפרטי איננו ב'שלושים' עדיין, אבל בסיפור הלאומי אנו נמצאים ביום השלושים, וזה הזמן הנכון להתחיל לבחון מה המצבה שאנו מעמידים כחברה לאירוע הקשה הזה", אמרה.

ד"ר חגית דמרי, מנהלת תוכנית מנדל למנהיגות תרבות בנגב​, שיתפה בתובנותיה על האופן שבו כלי התקשורת המרכזיים בישראל מספרים את סיפורה של שבת 7 באוקטובר, ומהם מאפייני הסיפור הזה. 

​​"יש איזו פנייה שלנו למחוזות היסטוריים טרום-מדינתיים, אולי אפילו לגלות. אנחנו מחפשים לדלות משם איזשהם דימויים שיעזור לנו לתת פשר ולתת הקשר. אנחנו רואים את שגריר ישראל באו"ם עם טלאי צהוב, ואנחנו מדברים על שואה, על פוגרומים ועל גיא הריגה, ואולי זה ביטוי לתחושה שיש עם, אבל לא בטוח שאנחנו מרגישים שיש מדינה כרגע".

את האירוע חתמה בקטע שירה לבנת בן חמו, בוגרת תוכנית מנדל למנהיגות בתרבות יהודית.

האירוע היה יוזמה משותפת של תוכנית מנדל למנהיגות בתרבות יהודית ותוכנית מנדל למנהיגות תרבות בנגב, יחד עם יחידת בוגרי ובוגרות מנדל.

ההזמנה לאירוע