נפתחה ההרשמה לתוכנית מנדל למנהיגות באקדמיה בתחום ההוראה

​​​​​​

נפתחה ההרשמה לתוכנית מנדל למנהיגות באקדמיה בהכשרה להוראה, מחזור ב'

מטרת התוכנית לגבש קבוצת מנהיגות ומנהיגים בשדה הכשרת המורות והגננות בישראל, המובילה תהליכי חשיבה, פיתוח ויישום של מודלים עדכניים לטובת שיפור ההוראה.

במחזור ב' ישתתפו צמדים של חברי סגל אקדמי ממכללות לחינוך או ממסלולי הכשרה להוראה באוניברסיטאות, החולקים חזון משותף, להט ושאיפה לשינוי. עמיתי התוכנית יובילו מהלכי שינוי במוסדות האקדמיים, המתכתבים עם מתווה ההכשרה החדש והתוכנית הרב-שנתית של המל"ג.

התוכנית היא מיזם משותף של מכון מנדל למנהיגות והאגף להכשרה אקדמית במשרד החינוך.

יעדים עיקריים


יעדים עיקריים

  1. תכנון ויישום של מהלכי שינוי במוסדות האקדמיים, שיקדמו את איכות ההכשרה והמוכנות של הסטודנטים להוראה
  2. פיתוח ידע מקצועי חדש, מעשי ומחקרי, שיעמיק את הפרופסיה של ההכשרה להוראה
  3. בניית רשת מנהיגות ומנהיגים הפועלים יחד לקידום המערכת

צירי הפעילות

התוכנית פועלת בשלושה צירים משולבים:

1. ציר הלמידה וההתפתחות האישית
  • למידה והעמקה בשאלות יסוד בתחומי החינוך, החברה והרוח
  • מרחב לחקירה ולניסוח של אתגרים ומתחים בעולם ההכשרה להוראה
  • מפגשי למידה ושיח עם חוקרים ומובילי מדיניות מהארץ ומהעולם
  • פיתוח יכולות מנהיגות, ניהול והובלת שינוי
2. הציר היישומי - צמד עמיתים מובילים שינוי
  • ניתוח השדה, גיבוש רעיון גדול ועיצוב תאוריית שינוי
  • התנסות במתודולוגיות פיתוח חדשניות
  • הובלת מהלך יישומי בתוך המוסד האקדמי, בליווי צמוד של סגל התוכנית
3. הציר האקדמי – מחקר ופרסום
  • ליווי אקדמי של מחקר יישומי
  • ליווי בכתיבת מאמר
  • במה לפרסום ולהפצה

ייחודיות התוכנית: הציר היישומי – מבט מקרוב

התוכנית מציעה מודל חדשני לליווי הישום של מיזמי העמיתים, ברוח עקרונות גישת ה Agile:

ייחודיות התוכנית

העבודה היזמית תיעשה בצמדים של עמיתים, אשר יגישו יחד מועמדות לתוכנית – זאת מתוך ההכרה בכוחה של שותפות להוביל שינוי. 

עמיתות ועמיתי התוכנית מהווים חלק מקהילת מנדל בכללותה, ובסיומה ישתלבו כבוגרים ביחידת בוגרות ובוגרי מנדל.

מתכונת התוכנית

  • התוכנית תימשך שנה וחצי, מינואר 2022 ועד יוני 2023, ותתקיים בימי רביעי. כ-25 ימי למידה במכון מנדל למנהיגות בירושלים, ושאר הימים בליווי אישי במוסדות האקדמיים. 
  • בזמן חופשות הסמסטר יתקיימו סמינרים מרוכזים כולל לינה (כ-5 סמינרים של 4-2 ימים).

תנאי קבלה ומיון

  • התוכנית מיועדת לבעלי תואר שלישי ומעלה, שעתידים לעבוד במוסד אקדמי להכשרה להוראה במהלך תשפ"ב ותשפ"ג, בהיקף של חצי משרה ומעלה (אין אפשרות להשתתף בתוכנית בזמן שבתון).

  • ההרשמה פתוחה רק לצמדים של עמיתים ולא ליחידים; לא ניתן להגיש במקרה שקיימת כפיפות ארגונית ישירה בין העמיתים; צמד העמיתים אינו חייב להיות מאותה יחידה ארגונית ולא נדרשת עבודה משותפת קודמת; ניתן להגיש יחד משתי מכללות הנמצאות בתהליך איחוד; במקרים חריגים תישקל קבלה של צמד עמיתים ממוסדות שונים (רלוונטי בעיקר למועמדים מהאוניברסיטאות).

  • תהליך המיון יכלול הגשת מסמכים רלוונטיים, שאלון אישי, סדנה קבוצתית וריאיון אישי. תשובות יינתנו עד סוף אוקטובר 2021.

אם את בעלת מומחיות אקדמית לצד ניסיון בניהול או הובלה מערכתית; אם אתה יודע לעבוד בצוות ומחפש אפיקים ללמוד, להתפתח ולהרחיב את מוטת ההשפעה; אם אתם צמד והחיבור ביניכם עולה על סך חלקיו, ובוער בכם הרצון להוביל שינוי ולהוציאו לפועל במוסד שלכם, מקומכם איתנו!

ההרשמה למחזור ב' (תשפ"ב) הסתיימה.



 


​"הליווי נתן לי כלים להוביל את המיזם, לדייק את המטרות שלו ואת דרכי הפעולה. לאורך כל הדרך עשינו שינויים ודיוקים תוך כדי פעולה. הליווי גם עזר לי לתת למיזם פומביות, להציג אותו ולשווק אותו בתוך המכללה - צדדים שאני פחות אוהבת לעשות בדרך כלל. זו פעם ראשונה בקריירה שאני מקבלת כזה ליווי מקצועי לעשייה שלי. מצד אחד זה נתן לי תחושת ביטחון שאני לא לבד ומצד שני זה פתח אפשרות להסתכל מעוד נקודות מבט ולחשוב אחרת. אנחנו רואים את התוצאות - אספנו נתונים וראינו שהסטודנטים שלקחו חלק במיזם היו מרוצים יותר מהלימודים שלהם לעומת סטודנטים אחרים באופן מובהק. בזכות המיזם הצלחתי להכניס 'רגל בדלת' בכיוון שחשוב לי במכללה וזה מדהים שזה מתחיל לחלחל הלאה. וחוץ מזה, גם אני התפתחתי, זו זכות גדולה." 

— ד"ר תמי ראובני, ראש המחלקה להוראה במכללת לוינסקי לחינוך, עמיתה במחזור א'


"נקודת הפתיחה של המיזם לא הייתה קלה - קצת כמו להיכנס בקיר. בחרתי מיזם שלא קל ליישמו, אבל הליווי האינטנסיבי נתן לי רוח גבית שאפשרה לי לקחת סיכון ולהצליח. אני רגילה לעבוד בגדול, להניע תהליכים בהיקפים רחבים של מכללה, וכאן למדתי לבנות תהליך של צעד אחר צעד. תשומת הלב הייתה בבחירה קפדנית של השותפים מתוך צוות המדריכים, שלא בהכרח היה קל לגייס אותם לנושא, מה שהיה לבסוף הישג לא מבוטל. הליווי היה עבורי כמו כפפה ליד - שאל את השאלות הנכונות בזמן הנכון ועזר לי להוביל את התהליך עם פחות טעויות בדרך. מתי בחיים יש לך הזדמנות שתלך לצדך 'מראה' שתתן לך משוב מקצועי וכנה על העבודה שלך? היום אני כבר יודעת לדבר עם עצמי לאור השיחות שהיו לי בליווי. זו מתנה נפלאה לצאת מאזור הנוחות שלך, ללמוד על עצמך ועל היכולת שלך לשנות דברים."

— ד"ר אביבה בר ניר, ממונה על ההכשרה המעשית במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין, עמיתה במחזור א'