חדשות ואירועים

שלושה דברים ש(אולי) לא ידעתם על ההגדה של פסח

הנה שלושה דברים ש(אולי) לא ידעתם על ההגדה של פסח, וששמענו מפי פרופ' אביגדור שנאן בהרצאה שנשא השבוע לפני משתתפי תכנית מנדל למנהיגות חינוכית בצה"ל

הנה שלושה דברים ש(אולי) לא ידעתם על ההגדה של פסח, וששמענו מפי פרופ' אביגדור שנאן בהרצאה שנשא השבוע לפני משתתפי תכנית מנדל למנהיגות חינוכית בצה"ל:

  1. הפיוט "אחד מי יודע" הוא אחד הפיוטים המאוחרים ביותר שנכנסו להגדה. הוא נדפס לראשונה בהגדות אשכנזיות ב-1590, מחוץ לאשכנז לא היה מוכר עד המאה ה-19, ונראה שאין הוא קשור ישירות לפסח. הפיוט שימש גם כשיר חתונה של יהודי קוצ'ין, והיה נהוג להוסיף לו עוד ועוד בתים, כסוג של משחק משפחתי-חברתי.
  2. מדוע נהוג לפתוח את הדלת לפני אמירת "שפוך חמתך"? 
    לצד ההסבר המסורתי, שעל-פיו הדלת נפתחת לכבוד אליהו הנביא, מדובר ככל הנראה במנהג שתחילתו בימי הביניים ומטרתו לוודא שבטרם נושאים תפילה חריפה זו בסביבה לא יהודית, בודקים שאין איש מסתתר ומאזין מאחורי הדלת...
  3. כוס לאליהו הנביא, על שום מה? 
    בגמרא מוזכרת כוס יין חמישית, שמוזגים ואין שותים ממנה, נוסף על ארבע הכוסות המסורתיות. הסבר חד-משמעי למנהג אינו מופיע במקורות. רק מאוחר יותר לבש הספק ההלכתי צורה עממית הבאה לידי ביטוי בכינוי "כוסו של אליהו הנביא" - כוס חמישית הנמזגת בעת שמוזגים את הכוס הרביעית, ומונחת על אדן החלון, על יסוד האגדה בדבר אליהו הנביא העובר בין בתי ישראל בליל פסח.