חדשות ואירועים

אירוע לכבוד השקת ספרה החדש של פרופ' ענת זוהר

ב-28 במאי נערך במכון מנדל למנהיגות אירוע לכבוד השקת ספרה של פרופ' ענת זוהר, חברת סגל המכון ופרופ' בבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית "ציונים זה לא הכול: לקראת שיקומו של השיח הפדגוגי".

בפתיחת האירוע בירך ד"ר אלי גוטליב, מנהל מכון מנדל למנהיגות, את פרופ' זוהר על ספרה וציין שייחודו של הספר בכך שהוא שואף להנגיש את העיסוק במחקר ובמדיניות חינוכית גם למי שאינם אנשי אקדמיה, ולחבר את הדיון על רפורמות חינוכיות בישראל לעיסוק המחקרי הנרחב בתחום יישום הרפורמות החינוכיות בעולם. ד"ר גוטליב הוסיף שהספר מביא לידי ביטוי את ניסיונה הייחודי של פרופ' זוהר – חוקרת שנטלה פסק זמן מן האקדמיה למשך שלוש שנים ושימשה כיו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, ובו הובילה רפורמה פדגוגית רחבת היקף. לאחר ניסיונה זה, ולפני שהצטרפה לסגל מכון מנדל למנהיגות, הייתה פרופ' זוהר עמיתה במשך שנה במרכז ללימודים מתקדמים בפרינסטון, ושם החלה ליצור את החיבור בין ניסיונה בקביעת מדיניות לבין המחקר הבינלאומי בנושא רפורמות בחינוך. הניסיון הרחב והתובנות שצברה הם עמוד השדרה של ספרה.

לאחר דברי הברכה צפו המשתתפים בריאיון מוקלט שקיימו פרופ' זוהר וד"ר דניאל מרום עם פרופ' דויד כהן, פרופסור לחינוך בעל קתדרת ג'ון דיואי באוניברסיטת מישיגן, ומומחה בעל שם עולמי בתחום הרפורמות בחינוך. הריאיון עסק ברפורמות החינוכיות והפדגוגיות שיושמו בארה"ב וברפורמות המיושמות והמתוכננות בישראל.

לאחר הריאיון נשאה דברים גב' שלומית עמיחי, לשעבר מנכ"לית משרד החינוך. גב' עמיחי סקרה את הרפורמות שיושמו בישראל והתוותה את העקרונות הדרושים ליישום אפקטיבי של כל רפורמה חינוכית: ייסוד שיח חינוכי במקום שיח פוליטי, מחשבה ותכנון לטווח ארוך, ובעיקר גיוס תמיכתם של כל הגורמים הנוגעים בדבר: הדרג הפוליטי, הדרג המקצועי במשרד החינוך, אנשי האקדמיה וכמובן המורים וההורים.

פרופ' ענת זוהר, שנשאה דברים אחריה, הביעה את דעתה שיש לאמץ תפיסה הרואה ברפורמה החינוכית תהליך התפתחותי ולא מהפכה – תהליך שבו יש לתאם בתשומת לב בין גורמים רבים, ולא תהליך המתבצע "מלמעלה למטה", במקוטע ולטווח קצר. האירוע הסתיים בדיון פתוח ובדברי סיכום של הדוברים.


Anat Zohar and Daniel Marom in Conversation with David Cohen