חדשות ואירועים

טקס הסיום לתכניות מכון מנדל למנהיגות 2014

בטקס סיום חגיגי הגיעו לסוף מסלול לימודיהם עמיתי תכניות מכון מנדל למנהיגות, בנוכחות שר החינוך, הרב שי פירון, קצין החינוך והנוער הראשי בצה"ל, תא"ל אבנר פז צוק, יו"ר קרן מנדל, מר מורטון מנדל, נשיא קרן מנדל, פרופ' יהודה ריינהרץ, ומנכ''ל קרן מנדל-ישראל, מר משה ויגדור. הטקס, שהפך למסורת שנתית של קרן מנדל, נערך ביום שלישי, 10.6, במוזיאון ארצות המקרא בירושלים.

15 בוגרי מחזור כ''א בבית ספר מנדל למנהיגות חינוכית, שנוסד על-ידי קרן מנדל ומשרד החינוך ב-1991, סיימו שנתיים של לימודים אינטנסיביים, עיוניים ומעשיים, שבהם עסקו בסוגיות המרכזיות בתחום החינוך, המנהיגות והחברה בישראל. כמו כן סיימו את לימודיהם 20 קצינים בכירים מכל חילות צה"ל, בפרויקט משותף למכון מנדל למנהיגות ולחיל החינוך, וכן ארבעת עמיתי תכנית מנדל לדוקטורנטים מצטיינים בחינוך – תכנית שמטרתה להכשיר חוקרים מצטיינים להיות גם מחנכים ומנהיגים.

"בוגרי מנדל הם מתנה שקרן מנדל מעניקה למדינת ישראל מדי שנה – מנהיגים מחויבים ובעלי חזון", אמר פרופ' יהודה ריינהרץ, נשיא קרן מנדל בפתיחת הטקס. ריינהרץ העלה על נס את השונות והמגוון של עמיתי מנדל – דתיים וחילונים, אנשי שמאל וימין, גברים ונשים, יהודים ומוסלמים – הלומדים יחד זה לצד זה ומנהלים שיח על חזונם וויכוחים על דמותה העתידית של מדינת ישראל באווירה של כבוד הדדי. שר החינוך שי פירון התייחס בדבריו לסוגיית האחריות החברתית ולגישת "השומר אחי אנכי" הנפוצה כל כך בחברה הישראלית בימינו. "סיום הלימודים שלכם", אמר פירון, "הוא הזמנה להעמקת האחריות. אנו כמהים לאחריות קהילתית כוללת, אחריות שהיא חומר הבעֵרה ליצירת חברת מופת".

מר מורטון מנדל, יו"ר קרן מנדל, בירך את הבוגרים והבטיח שקרן מנדל תמשיך לפעול בארץ ותמשיך לתרום לשיפור החברה בישראל "עד עולם – עד כמה שאפשר להבטיח דבר כזה. העובדה ששמי מתנוסס על המכון ועל תכניותיו היא בשבילי מקור הגאווה הגדול בחיי", אמר לקול תשואות הקהל, שקם על רגליו להודות לו.


 
 
 

מלבד בוגרי בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית סיימו את לימודיהם גם 20 ​קציני חינוך מכל חילות צה"ל, בפרויקט משותף למכון מנדל למנהיגות ולחיל החינוך, וכן ארבעת עמיתי תכנית מנדל לדוקטורנטים מצטיינים בחינוך – תכנית שמטרתה להכשיר חוקרים מצטיינים להיות גם מחנכים ומנהיגים.

"אתם קבוצה משמעותית, מאתגרת, הראויה לייצג את המפקדים בצה"ל", בירך תא"ל אבנר פז צוק, קצין החינוך והנוער הראשי בצה"ל, את הקצינים בוגרי תכנית מנדל למנהיגות חינוכית בצה"ל.

בשם הבוגרים הטריים דיברה תהלה פרידמן נחלון ממחזור כ"א של בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית. בדברים שנשאה השוותה פרידמן נחלון את הלימודים במכון מנדל לתפילה היהודית הנאמרת מדי בוקר. "כדי להצליח, התנאי הבסיסי הוא ללכת מעט לאחור, לעשות מקום... באנו מכוח חלום ומשימה שעמסנו על שכמינו, להיות מתקני עולם, ואנחנו יוצאים כבעלי חובה גדולה", אמרה.


 
​​

"הגישה המשותפת לכל תכניות המכון היא מנהיגות לשם שמים – מנהיגות שמטרתה אינה להפעיל כוח על האחר אלא לחתור יחד אתו אל הטוב. מקורה בהשקפת העולם של מייסדי המכון", אמר בטקס ד"ר אלי גוטליב, מנהל מכון מנדל למנהיגות וסגן נשיא קרן מנדל-ישראל. "במכון מנדל למנהיגות, השאלות המעסיקות אותנו אינן 'איך לצבור כוח' או 'איך להתקדם במירוץ העכברים לתפקיד בכיר זה או אחר', אלא 'לאיזה טוב אני חותר וכיצד אפשר לתרגם את החזון הזה לִמציאות', אמר.

בטקס נשאה פרופ' אניטה שפירא, פרופ' אמריטה להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל אביב וכלת פרס ישראל בהיסטוריה, הרצאה בנושא "הזכות על הארץ - אידיאולוגיה ומנהיגות בהשתנות". פרופ' שפירא סקרה את האופנים שבהם הצדיקה התנועה הציונית את זכותם של היהודים על ארץ ישראל לאורך ההיסטוריה הציונית, ואת השינויים שחלו באופנים אלו. היא הדגישה את חשיבותה של מנהיגות ריאליסטית ורציונלית וציינה ש"מנהיגות כזאת, המסוגלת לקבל הכרעות ברוח בן-גוריונית, לא קמה בישראל מאז ימיו. אולי יימצא מנהיג כזה מבין בוגרי מנדל".

לצפייה באלבום תמונות מטקס הסיום לחצו כאן

לצפייה בסרט הווידאו של טקס הסיום לחצו כאן

​​