חדשות ואירועים

תפקידו של האינטלקטואל בחברה

ביום לימוד משותף ויוצא דופן, נפגשו עמיתי תכנית מנדל לדוקטורנטים מצטיינים בחינוך עם עמיתי תכניות מנדל לפיתוח מנהיגות בקהילה החרדית כדי לדון בתפקידו של האינטלקטואל בחברה

במסגרת יום לימוד יוצא דופן שנערך באמצע חודש מאי, נפגשו חמשת עמיתי מחזור ה' של תכנית מנדל לדוקטורנטים מצטיינים בחינוך ומחזור ב' של תכניות מנדל לפיתוח מנהיגות בקהילה החרדית, כדי לדון בתפקידו של האינטלקטואל בחברה. ד''ר אימן אגבריה, מנהל תכנית מנדל לדוקטורנטים מצטיינים בחינוך, סיפר על אתגריו כאינטלקטואל מוסלמי-פלסטיני במדינת ישראל.

"האינטלקטואל הדתי פועל על-פי המצוות של אמונתו הדתית, הכופות עליו לא רק את האתיקה של המעורבות החברתית אלא גם גבולותיה", אמר ד"ר אגבאריה. "ומצד שני, השייכות לקהילה וההיכרות האינטימית עמה מחייבות לעתים עיסוק בפשרות, בפוליטיקה ובחיפוש מתמיד אחר דרך המלך. מהמקום הייחודי זה – כאדם המרגיש שייכות ומחויבות לחברה, אך גם מחויבות לאתגר אותה לשנות ולשפר אותה – פועל המנהיג האינטלקטואלי", אמר.

מהמקום הייחודי זה – כאדם המרגיש שייכות ומחויבות לחברה, אך גם מחויבות לאתגר אותה לשנות ולשפר אותה – פועל המנהיג האינטלקטואלי 

יום הלימוד עסק גם בדילמות של האינטלקטואל מול מוקדי הסמכות בחברה שלו, בניסיונותיו להביא לשינוי בר-קיימא, ובמפגש בין הדתי והפוליטי. "אני מצטרף למאמץ בעולם הערבי המוסלמי לתבוע מחדש את הקול ההומני והרב-תרבותי שבמסורת האסלמית. אני פועל לא מתוך אלטרואיזם, אלא מאהבה עצמית. אני מאמין בשינויים מתוך המסורת, לעשות את הביקורת מפנים," אמר אגבאריה. "האינטלקטואל יכול להיות סוכן תרבות, אבל הוא יכול להיות גם רוקח תרבות. הוא יכול לייצר תרבות. במקום להוציא ולהביא, הוא יכול גם ליצור ולעצב את התרבות שלו. בהקשר שלי, אני מנסה ליצור ולהשפיע מתוך האסלאם".

המפגש נפתח בלימוד משותף של טקסט מההגות האסלאמית. הטקסט, שתורגם לעברית, נלקח מספרו של הפילוסוף אבן טופיל (1185-1116) "חי אבן יקט'אן", ונחשב אחת מיצירות המופת הפילוסופיות והספרותיות של העולם האסלאמי. המחבר פותח בביקורת על האסכולות הפילוסופיות הרווחות בזמנו ואז מציע לקוראים, במקום טיעון שיטתי, משל פילוסופי מקסים על הילד, חי, שנולד בדרך פלא על אי בודד ולמד בכוחות עצמו להכיר את העולם.

"מדובר במפגש מרגש ומעורר השראה באופן יוצא דופן, במפגש האנושי בין העולמות השונים של עמיתי שתי התכניות האלה של מכון מנדל למנהיגות", אמרהנעמי פרל, מנהלת תכניות מנדל לפיתוח מנהיגות בקהילה החרדית. "המשתתפות בתכנית העידו שהן שאבו השראה רוחנית מדבריו של ד"ר אגבאריה, שהזינה את המחויבות העמוקה שלהן-עצמן למסורת שלהן, גם במעשה המנהיגות שהן מובילות".



לתבוע מחדש את הקול ההומני והרב-תרבותי שבמסורת האסלמית ד"ר אימן אגבאריה