בימת מנדל גבול לפניך! עצור?: מפקדים מציבים ופורצים גבולות בהנחיית משתתפי תכנית מנדל לפיתוח מנהיגות בצה"ל עסקה בקשרים שבין מנהיגות, חינוך וגבולות, וביקשה לבחון כיצד סוגיה זו באה לידי ביטוי בהיבטים שונים בצה"ל. במפגש השתתפו ח"כ עפר שלח (יש עתיד), ראש חטיבת התכנון בצה"ל, תא"ל אמיר אבולעפיה, קצין החינוך והנוער הראשי,תא"ל אבנר פז צוק, ופרופ' משה הלברטל, פרופ' למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית וחבר סגל מכון מנדל למנהיגות.
תא"ל אמיר אבולעפיה, ראש חטיבת התכנון בצה"ל, דיבר על הגבול בין החופש ליזום לנחיצות במשמעת– סוגיה שנתקלים בה אנשי חינוך בכלל, ובצה"ל בפרט. "היכן שמים את הגבול בין המקום שבו אנו רוצים לעודד את אנשינו ליזום ולעשות, לבין זה שאנחנו רוצים אותם ממושמעים וממוסגרים?" אמר אבולעפיה. "מדובר בניהול מתח. השאלה היא מה אני רוצה שיקרה ביום פקודה. ביום פקודה אני רוצה לנהל סוסים דוהרים – שאצטרך לעצור את זה ששועט קדימה".
ח''כ עופר שלח (יש עתיד) דיבר על הגבול שבין צבא לחברה, ובפרט על הקושי של האזרח להיות חלק מהשיח הצבאי. "ההחלטות שצריך לקבל [בנוגע לצה"ל] הן שאלות אזרחיות לחלוטין: מה אנחנו רוצים מכוחות הביטחון שלנו? מי ישרת בהם? כמה זמן ישרת? כל אלה דברים חברתיים לגמרי". לדבריו, "אנחנו צריכים להכיר בזה שאנחנו צבא שבא מתוך חברה שקשה לה עם גבולות, שמדברת על הצורך לעשות דברים בצורה מסודרת, אבל בפועל, בדברים המאוד מאוד גדולים שלה היא לא עושה את זה, ואחד מהם הוא צבא הגנה לישראל", אמר שלח.
לגבול שהוא הקו המפריד בין חייל מוסרי לפושע מלחמה התייחס פרופ' משה הלברטל, פרופ' למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית וחבר סגל מכון מנדל למנהיגות. הלברטל דיבר על הגבולות שאסור לחצות, המבחינים בין חייל ובין פושע מלחמה. לדבריו, על כל חייל לפעול על-פי שלושה עקרונות: עקרון ההכרחיות – האם הכוח המופעל, הופעל בכפוף למשימה ולשם ביצועה? עקרון ההבחנה – האם הכוח המופעל אכן מכוון נגד המרכיבים בצד השני שמהווים איום? ולבסוף, עקרון האחריות– האם נעשו כל המאמצים לצמצם את הפגיעה הנלווית – הפגיעה הלא מכוונת שעלולה להיגרם בפעילות צבאית?
בדברי הפתיחה ציין ד"ר אלי גוטליב, מנהל מכון מנדל למנהיגות וסגן נשיא קרן מנדל-ישראל, את ההבחנה של חוקר המנהיגות ברנרד באס בין המנהיג המהפכני (Transformational leader), ובין המנהיג העִסקתי (Transactional leader): "המנהיג העסקתי שומר על המצב הקיים, ומנהל יחסים של 'תן וקח' עם ההולכים אחריו. המנהיג המהפכני, לעומתו, מותח את גבולות האפשרי וסוחף את ההולכים אחריו למקומות שכלל לא ידעו שאפשר להגיע אליהם", אמר ד"ר גוטליב. "עם מנהיגים מהפכניים לא פשוט לעבוד, אבל רק עמם אפשר להעפיל אל פסגות הרים".
ד"ר חוה שיין, מנהלת התכנית, התייחסה לשאלת הגבולות בהקשר של חינוך ומנהיגות: "האם מקומו של אדם הוא מקום קבוע? ומי קובע אותו? האדם? החברה? המפקד? הגדרת התפקיד? גבולות הגזרה?"
בהמשך הערב, שנערך ב-8 ביוני, התפצלו הנוכחים לדיון בארבעה מושבים מקבילים. את המושבים הנחו משתתפי התכנית, והציגו את פירות עבודתם – מסמכים שחיברו במשך השבועות שקדמו למפגש בארבעה נושאים: הגבול בין צבא לחברה, הגבול בין הבעת דעה לממלכתיות, גבולות השימוש בטכנולוגיה בצבא וגבולות השימוש בכוח.
תכנית מנדל למנהיגות חינוכית בצה"ל נוסדה בשיתוף עם חיל החינוך והנוער בשנת 2005, ומטרתה לסייע לקציני צה״ל לפתח את זהותם כאנשי חינוך ולהרחיב את הידע, התפיסות והפרקטיקות שלהם בתחומי חינוך.
בימת מנדל היא זירה שמטרתה להעשיר את השיח בקהילת מנדל ובציבור הרחב ולהעמיקו באמצעות מפגשים עם מיטב החוקרים והוגי הדעות, מעצבי המדיניות ואנשי השטח. הבימות עוסקות בנושאי יסוד שהשלכותיהם על החיים בישראל ועל דמות החברה בה כבדות משקל: חינוך וקהילה, כלכלה וחברה, צבא ומדינה.
"אנחנו צבא שבא מתוך חברה שקשה לה עם גבולות", ח"כ עפר שלח